Sökmotoroptimering

0
Sökmotoroptimering

SEO eller sökmotoroptimering som det heter på svenska är ännu en viktig del av dom många olika områdena som man kan arbeta med inom IT- branschen men vad innebär det då lite mer konkret? SEO är från engelska och står för Sök Engine Optimization och det handlar om att jobba med resultat från sökmotorer, still skillnad från till exempel sponsrade länkar och annonser. Branschen är relativt ny och under en utveckling som är snabb.

Kravet på kvalitet från sökmotorer har ökat med tiden vilket gör att kraven på sökoptimeraren också har ökat och förr jobbade man en hel del med Meta-nyckelord vilket idag inte har någon som helst betydelse. Nuförtiden tar man hänsyn till flera olika aspekter som den som besöker webbsidan kan ha och det handlar om allt från rubriksättning och synonymer och deras relevans.

Hur fungerar SEO?

Man brukar dela in SEO i tre olika delar, på sidan, länkstrategi och analys och på sidan handlar om alla dom delarna som man förändrar på sin hemsida. Det kan vara saker navigering, sidans rubriker, sidan uppbyggnad och kvalitet på texten. Länkstrategi är jobbet som görs för att få länkar till sin sida och är en av dom viktigaste delarna av arbetet för att få en lyckad sökmotoroptimering. Delen med analys handlar om att lista ut vilka sökmotorer som är lönsammast och räkna på det mesta från hur mycket man få tillbaka av investeringen och konkurrens till hur besökarnas relevans från sökordet är. Det finns mycket mer att förklara inom dessa områden och man kan lätt hitta mycket relevant information på internet om hur man kan göra och om man ändå tycker att alltihop verkar alldeles för krångligt så finns det idag ganska många sökmotorkonsulter som kan hjälpa till med allt detta. Var noga med vem du väljer dock då kvaliteten på deras arbete kan variera kraftigt då branschen som sagt är ännu ganska ung.

Hur fungerar SEO

Vad är målet?

Målet med SEO är att vara uppe i topp på till exempel Google på dom ord som är mest populära och som det söks mest på och är betydelsefulla för just din hemsida. Om man ligger högt på den så kan sidan få fler besök och till och med tjäna en hel del pengar på det. Man kan säga att det finns två kriterier som ligger till grund för bedömningen då Google analyserar din hemsidas relevans samt hur den har byggts upp och det är därför SEO är kopplade till vissa av dom områden som nämnts tidigare på denna blogg som till exempel webbdesign, användarvänlighet, webbutveckling och copywriting. Google analyserar även hur många och vilka som länkar till dig och därför är det även viktigt med områden som PR, Viral marknadsföring och att ha ett skapande med hög kvalitet av innehållet. Det låter som mycket att tänka på men en av grundreglerna med sökmotoroptimering är att i första hand tänka på vilket värde mitt innehåll på min hemsida kommer att ha för den som besöker sidan istället för att tänka på sökmotorer och massa tekniska detaljer som kanske gör att man krånglar till det alldeles för mycket i onödan. Det finns också andra akronymer än SEO som till namnet är liknande men inte riktigt är samma sak och då tänker jag framförallt på SEA som betyder sökmotormarknadsföring och SEA som betyder Sökmotorannonsering och det är ganska vanligt att folk förväxlar dessa termer och då menar jag folk som arbetar med detta dagligen inom branschen.

Det finns över 5 miljarder sidor på internet och mängden ökar för varje sekund som går vilket gör att för företag blir det ännu viktigare att använda dom verktyg som finns för att få besökare till sin sida och det finns en del listor över vilka sidor som lyckats med just detta. Om vi tar och tittar närmare på dom listorna så ser vi att i topp ligger sociala sidor som Facebook och Twitter, självklart ser vi också sidor som innehåller information från myndigheter i topp vilket inte heller är så konstigt. Inom kategorin resor så ser vi sidor som SAS, SJ och Wing uppe i topp och inom underhållning så ser vi sidor som Spotify, Viaplay, Pokerstars och Netflix som några av dom mest besökta sidorna på internet. Vi hittar i kategorin nyheter dom stora tidningarna Aftonbladet, Dagens Nyheter och Expressen som dom mest populära och självklart hittar vi även några av dom största företagen som till exempel Ikea, Åhlens och Clas Ohlson bland dom sidor som lockar till sig flest besökare under ett år. Jag skulle kunna fortsätta skriva upp sidor som hitta in på 500 listan men då skulle jag få hålla på tills imorgon så istället kommer jag bara nämna några till som jag personligen tycker är bra och den första är laget.se som är en sida för föreningar och som underlättar föreningsarbetet och den andra jag lyfter fram är koket.se som när fantasin på vad man ska laga till middag är ett bra hjälpmedel.

Comments are closed.