Skapa ett digitalt visitkort med hjälp av en personlig hemsida

0

Även om vi lever i en alltmer digitalvärld är det fortfarande många som använder sig av analoga visitkort för att lämna sina kontaktuppgifter till en potentiell arbetsgivare eller en ny kund. Det analoga visitkortets begränsning är, på gott och ont, att platsen för information är begränsad och att ju mer information man trycker in ju mer svårläst blir det. I det läget är det ett klokt drag att komplettera det analoga visitkortet med ett större digitalt, det vill säga en personlig hemsida.När du väljer ett mer unikt sätt för att presentera dig och dina kunskaper är det definitivt ett klokt drag att försöka att sticka ut från den stora massan, men för den sakens skull inte ta i så att det blir någon helt annan än dig det handlar om. Det är relativt enkelt att med hjälp av ett CMS som exempelvis WordPress och lite hjälp från tutorials på YouTube, sätta upp en personlig hemsida som hjälper exempelvis potentiella arbetsgivare att hitta dig.

Kombinera kreativitet och information i en tydlig struktur

Det går att utforma ett CV eller visitkort på nästintill oändligt många olika sätt men vilket sätt du än väljer så gäller det att se till att innehållet är komplett.

  • Skriv ditt fullständiga namn och kontaktuppgifter samt se till att de stämmer. Undvik att skriva ut ditt personnummer eftersom det riskerar att hamna i orätta händer och i värsta fall användas vid id-kapning, om det ligger offentligt på nätet.
  • Ta bara med de uppgifter som är relevanta för det som du ämnar använda hemsidan till. Är syftet med den att göra dig synlig för potentiella arbetsgivare, ta med de viktigaste arbetslivserfarenheterna och skriv lite kort om de olika arbetsuppgifter och ansvarsområden som du har haft på tidigare och nuvarande arbetsplats. Skapa en tydlig struktur, gärna i kronologisk ordning där du börjar med den senaste anställningen.
  • Du kan välja att ta med referenser eller att inte göra det. Om du gör det är det viktigt att du har kontaktat personen/personerna i förväg och fått deras godkännande.

Skriv lockande och lagom personlig information

återstår frågan vad du ska ha för layout och vad du ska skriva för att locka potentiella arbetsgivare kunder eller vilken målgrupp du nu har med din hemsida och digitala visitkort, till sajten. Du vill ju att personen som läser ditt digitala visitkort ska läsa allt och inte bara en liten del av det som står. Ett smart drag är att skriva en kort sammanfattning om dig själv, en så kallad hisspresentation, som är packad med intresseväckande information och ändå inte mer än max 10 meningar lång. Fångar du läsaren där, ja då kommer personen att skrolla längre ner och läsa eventuella undersidor också. Gör sedan ett snyggt paket av allt men se till att layouten inte stjäl uppmärksamheten från texten. Om du inte kan, har viljan eller orken att sätta dig in i hur man lägger upp en sajt i exempelvis WordPress, ta hjälp. Det kostar lite men det kan vara värt det i slutänden när du uppnår dina efterlängtade mål.

Comments are closed.