SEO eller SEM för din webbsida

SEO eller SEM för din webbsida

juli 27, 2020 Av av Ruth

senare år har det tillkommit än mängd olika verktyg för marknadsföring och exponering och då främst sökoptimering. Google har på senare år blivit ledande i det segmentet men det är något av en djungel där ute och som oerfaren är det mycket man behöver sätta sig i. Idag pratar man mycket förkortningar och det kan vara svårt att förstå vad allting betyder och denna artikel ska försöka att reda ut vad SEO och SEM står för och vad dem faktiskt innebär för den som driver en hemsida eller någon annan plattform.

Allt handlar om att hamna högt upp i sökalternativen

Dem allra flesta innehavare av bloggar, webbsidor, webbutiker och andra plattformar vill nå till så många människor som möjligt för att på sikt öka intäkterna men också få så stort rampljus som möjligt. Man ska synas men man ska synas på rätt ställen. Det är egentligen oväsentligt hur mycket man syns om man inte når rätt målgrupp och det gör man genom olika digitala verktyg och system. Tidigare marknadsföring är ett blott minne för många branscher och nu är det SEO eller SEM som gäller för att synas men också för att få statistik för vilka målgrupper man når. Så vad är då SEO och SEM och vad är skillnaden? SEO, som på engelska står för Sök Engine Optimization, är som kanske bekant sökoptimering och är den teknik som gör att ens hemsida hamnar högt uppe i dem olika sökmotorerna. Ju högre upp man hamnar i sökmotorerna desto större chans är att potentiella kunder besöker just den sidan och ju fler som besöker sidor desto större chans är det att dessa personer handlar eller använder sig av någon tjänst som hemsidan erbjuder. Det är en ganska komplicerad teknik bakom där olika system räknas algoritmer och med rätt teknik så kan man ständigt hamna högre på dem olika sökmotorerna. Oftast erbjuder företag tjänster där dem hjälper hemsidor att hamna högre upp. SEO har blivit extremt viktigt för dem flesta företag och inte minst för dem små företag som kanske inte har budget att lägga på stora och dyra marknadsföringskampanjer.

Allt handlar om att hamna högt upp i sökalternativen

Allt handlar om att hamna högt upp i sökalternativen

SEM, Sök Engine Marketing, är precis som namnet antyder sökmotorsmarknadsföring. Och vad är då skillnaden mot SEO? SEM är själva marknadsföring så att en hemsida kan hamna högt upp och då styrs det av andra algoritmer som gör på sikt att hemsidan hamnar högre upp. Medan SEO gör att hemsidor hamnar högst upp hos sökmotorerna så gör SEM att trafiken ökar till en hemsida vilket är en klar skillnad. SEM kostar oftast en del och nackdelen är att så fort man slutar betala för tjänsterna så upphör ofta en de av trafiken vilket kan vara förödande för vissa mindre företag. Så man kan se SEM som en betald marknadsföringskampanj på olika sökmotorer medan SEO:s framta uppgift är att få en hemsida så högt upp som möjligt hos sökmotorerna. Dessa två begrepp hänger naturligtvis ihop och vill man få en ökad och kontinuerlig trafik till sin hemsida så bör man använda båda två av dessa fantastiska verktyg som kan göra under för ens hemsida eller webbutik.