Marknadsför via sociala medier på bästa sätt

Marknadsför via sociala medier på bästa sätt

juli 20, 2021 Av av Ruth

Något företag har börjat göra alltmer är att marknadsföra sitt företag via sociala medier. Detta tack vare att utvecklingen har ökat mycket snabbt under de senaste åren och är en viktig del i ett företags vardag. Endera som den huvudsakliga kanalen eller som ett komplement till den vanliga marknadsföringskanalen.

Anledningen till detta är att internet har utvecklats mycket fort och skapat ett nytt beteende hur människor handlar. Vilket gör att i princip alla firmor hittas på nätet. De allra flesta kunder förväntar sig numera att kunna kontakta ett företag via helt andra kanaler än de klassiska som e-mejl och telefonkontakt. Därför är sociala medier en naturlig och självklar marknadsplats för företag och dess kunder för att de ska kunna föra en dialog.

Skapa annonser i olika sociala medier

Det är inte alls svårt att använda sig av sociala medier. Efter att företagen har skapat sina kostnadsfria hemsidor på sociala medier. Därefter används de för att bland annat för annonsering, dela inlägg, länka vidare till företagets webbsida, samt publicerar inlägg, filmer och bilder. Tillika är det många företagare som också har bloggar, Facebook- och Instagraminlägg och annat snarlikt som ett viktigt supplement till sin marknadsföring. När det är dags att skapa annonser är första steget att företaget väljer hur mycket kampanjer får kosta, vilken målgrupp som annonsen ska vända sig till och när annonsen ska visas på de sociala medierna.

Skapa annonser i olika sociala medier

Skapa annonser i olika sociala medier

Att annonsera via de olika sociala medierna är ett effektivt sätt för mindre firmor som når ut med sina budskap eftersom annonserna kan vara mycket specificerade eftersom det går att välja rikta in sig på en viss målgrupp direkt. Har företaget en hemsida med relativ hög trafik är det inte helt ovanligt att genomföra en remarketing, vilket kan vara ett effektivt alternativ att nå ut och öka försäljning. Remarketing innebär alltså att de som besöker ett företags webbsida kommer sedan exponeras för marknadsföring med återkoppling på den sidan som de har besökt tidigare (företagets hemsida). Ett bra exempel på detta är att man har besökt en sajt för resor och sedan får upp resebolagets annonser när man sedan besöker olika sociala medier.

Att komma igång

Det finns guider för sociala medier hur företag ska komma igång enkelt och snabbt med marknadsföring. Börja med att lägga upp produktbilder och logotypen för företaget. Därefter är det smart att förbereda korta texter som berätta om sin firma. Vill man inte hålla på med detta själv, finns det möjlighet att anlita experter på en reklambyrå som hjälper till med att lägga upp marknadsföringen på de sociala medier som företaget vill använda sig av, samt att de också sköter om administrationen av de olika sidorna.

Det kan uppstå några oönskade problem i samband när ett företag använder sig av sociala medier. Företaget kan till exempel få spam av olika slag eller rent av att personer skriver negativa kommenterar. Det innebär således att företaget får skräppost (spam) som de inta alls vill ha och får kritik som är affektladdad från personer som ett eller annat sätt känner sig missnöjda.