Klockrena logotyper

0

Drömmen för en grafisk designer kan nog vara att designa en logotyp som är både enkel, tidlös och klassisk, samtidigt som den döljer ett budskap associerat med företaget. Ja, det hela kanske låter som ett omöjligt förehavande, men det finns de som verkligen lyckas inkorporera allt detta och samtidigt ge ett rent, estetiskt intryck som folk minns och uppskattar. Det som i själva verket kanske ser enkelt ut på papperet döljer ofta ett budskap som man först inte upptäcker. Tittar du noggrannare på kända logotyper så kanske du kan upptäcka dessa geniala drag på egen hand, och är du webbdesigner så vet du att de ska finnas där. Har du tänkt på att FedEx-loggan har en pil i utrymmet mellan E och X som pekar framåt? Eller har du tänkt på att pilen under Amazons logga pekar från A till Z, och samtidigt formar ett leende som indikerar nöjda kunder? Det är lätt att förstå varför IKEAs logga är blå och gul, men varför har Volvo en cirkel med en pil, nästan precis så som tecknet för manlighet? Är det meningen att tjejer inte ska köra Volvo? Nej, så är såklart inte fallet!

Klassiska bilmärken

I just Volvos fall är tanken kanske lite långsökt, eftersom man i första hand ser cirkeln med pilen som pekar uppåt till höger, precis så som manlighetstecknet gör. Faktum är att tecknet också betyder järn, och är en uråldrig symbol som använts sedan romarriket. Eftersom järnproduktionen är en så stor del av svensk kultur och vår starka ekonomiska tillväxt under 1900-talet var det alltså naturligt för Volvo att välja just denna symbol. En annan av världens mest kända logotyper är Ferraris stegrande hingst, ett märke som sägs bara ha förklarats en enda gång. Hästen är en hyllning till en av Italiens mest framgångsrika stridspiloter som stred för landet under det första världskriget. Mer tanke än så lade inte Enzo Ferrarri bakom sitt val av logga för ett av världens kändaste bilmärken. Ett annat vackert och fyndigt bilmärke är Subarus, som har en konstellation av sex lysande stjärnor mot en blå natthimmel. Subaru betyder Plejaderna på japanska, och det är såklart denna stjärnbild som är avbildad i loggan.

Dold symbolism

Förutom de nämnda exemplaren av FedEx och Amazons symboliska loggor finns det såklart en hel den andra smarta designer där ute. Sony Vaios logga, det lite platta, utdragna typsnittet som utgör ordet Vaio, är en av branschens smartaste. Då V och A hänger samman bildar de tecknet för en analog signal, och de fristående I och O symboliserar ettor och nollor, vilket är en digital signal. En annan dold design du kanske missat är den stegrande björnen som döljer sig i berget på Toblerone-loggan. Förutom att Schweiz är känt för sina berg ville man också få med Bern, staden där företaget grundades, i loggan. Bern kallas nämligen för björnarnas stad. En annan subtil detalj som man kanske inte tänkt på är punkten som finns med i loggan för Dagens Nyheter. Denna punkt finns där som en mycket medveten detalj, där Dagens Nyheter inte bara är ett namn på en tidning, det är också ett konstaterande, en mening som sätter punkt för vad som hänt.

Dold symbolism

Comments are closed.