Dålig webbdesign

0

Som webbdesigner eller grafisk designer strävar man ständigt efter att skapa den perfekta produkten, att hitta den optimala lösningen för varje kund och projekt som man jobbar med. Beroende på vem du är som designer kan resultatet variera brett och vitt, och många åsikter går isär om vad som egentligen är den bästa designen online, där man både uppfyller och vidareutvecklar redan givna standarder. Om man är ny i branschen kanske man ännu inte har hittat sin signaturstil, sitt speciella sätt att designa som både sätter företagets och klientens namn på produkten. Därför kan det vara lättare att blicka bakåt, att först och främst kartlägga några av de vanligaste misstagen och sedan jobba utifrån att undvika dessa. Som ny webbdesigner kan det kännas överväldigande att jobba med så många olika möjligheter på en och samma gång, och därför gäller det ibland att tygla sig!

Tydliga skräckexempel

Idag spenderar nästan alla människor en stor del av livet online och därför har man alldeles säkert upplevt dålig webbdesign på ett eller annat sätt. I vissa fall är misstagen så uppenbara att man inte behöver vara i branschen för att se att designen brister. Det kan handla om enkla misstag som att överanvända olika färger, att ha en mörk bakgrund med mörk text, eller stora block av färgad text – något som kanske var populärt i början av 90-talet men som idag måste betraktas vara absolut utdaterat. För många bilder och dåligt designade menyer är också två fel som är lätta att känna igen, vilka ofta speglar innehållet på sajten. När man betraktar innehållet kan mer subtila problem uppstå.

Innehållet avgör designen

 

Ofta beställer ett företag en sajt utan att riktigt själva veta vad sajten ska innehålla, vilket lämnar en stor del av jobbet till designern som ska jobba med sajten. Innehållet är ju, när allt kommer till kritan, den viktigaste delen av hemsidan, och om man inte har ett klart och välstrukturerat innehåll, då kan man inte heller skapa en tydligt designad sajt. Företagen behöver alltså välja bort stora mängder information som inte är relevant för alla besökare, utan som man kan utveckla vid närmare kontakt med en potentiell kund. En ny trend är att designa ”mobile first”.

Om man tänker sig att alla sajter ska vara mobilanpassade inser man snabbt att man måste skala ned på både information och design – vilket är hjälpsamt när man ska ta fram en stilren och lättnavigerad produkt. Detta kan vara ett enkelt koncept att förklara för kunder också. Många av problemen uppstår också när sajten är designad och produkten lämnas över till kunden som sedan ska uppdatera och förnya innehållet på egen hand. Det är lätt att någon som själv inte sysslar med grafisk design eller content har svårt att sålla och ta hand om sajten, och redan efter en kort tid förlorar man både relevans och stil. Detta är dock fallgropar som en webbdesigner bara kan upplysa sin kund om, men egentligen har man inget inflytande över hur en kund väljer att förvalta en sajt efter att designbyrån har gjort sitt!

Comments are closed.