Content writing och webbinnehåll

0

En webbsida består ju inte bara av webbdesign och grafiska element, utan den är ju också fylld av innehåll och text. Visste du att det mesta som skrivs på sajter på nätet görs så av en professionell skribent som jobbar på uppdrag för företaget som skriver sajten. Detta kallas för content writer, copywriter eller helt enkelt att skriva webbinnehåll på svenska. Olika företag har helt olika krav på sina innehållsskribenter och precis som med den breda marknaden av andra onlinejobb varierar både löner och kvalitet på arbetet som en skribent utför. Eftersom det är lätt att marknadsföra sig som en skribent genom olika plattformar har content writing blivit en vanlig sysselsättning för de som kallar sig digitala nomader, alltså personer som reser mycket och jobbar via datorn samtidigt. Att vara content writer innebär att man ena dagen kan översätta hemsidor åt byggföretag, och i nästa stund skriva bloggar om resor och livsstil eller i nästa fall skapa säljande texter åt både mode- och däckföretag. Om du kan lite om allt så är copywriting för dig!

Jobbpooler

För ett decennium sedan fanns de flesta copywritingjobb på byråer, där man också jobbade tätt ihop med webbdesigners, grafiska formgivare och andra webbaserade yrkeskategorier. Idag har dock marknaden av onlinejobb exploderat och fler och fler jobbar därför som frilans på egen hand. Ett vanligt sätt att jobba för en ny skribent utan erfarenhet är att gå med i en skrivarpool, vilket innebär att du är en av många skribenter i en stor pool, som drivs av ett företag som samlar in jobben från kunder över hela internet. När du väl är med i poolen får du alltså välja mellan ett visst antal texter som finns att tillgå och du behöver inte jaga upp kunderna själv. Den enda reella nackdelen med denna typ av jobb är att många skribenter finner att man jobbar på ackord för låga löner, samtidigt som mycket av lönen försvinner i skatter och avgifter till de pooler som samlar jobben. Samtidigt behöver man nästan ingen förkunskap och de flesta pooler accepterar skribenter på alla nivåer.

Högre kvalitet

I dessa pooler är det därför företagen som tjänar de stora pengarna, så om du är en duktig skribent är det därför bättre att söka upp egna klienter och skapa direkta samarbeten. Detta kan man göra genom olika arbetsförmedlingar för onlinejobb, där arbetsgivare kan annonsera efter alla typer av frilansare som jobbar online. Även om sådana portaler också tar en avgift för själva förmedlingen är du själv fri att sätta din lön och sedan är det upp till dig att prestera på den nivån du kräver. Även om marknaden är tuff finns det alltså alla möjligheter att skapa goda, lukrativa samarbeten som frilansande skribent, även utan en formell utbildning i ämnet. En content writer har ofta ett lägre anseende än en byråanställd copywriter, men det betyder egentligen inte att kvaliteten på arbetet är sämre. Eftersom marknaden av onlinejobb fullkomligt exploderat under de senaste åren lockas också allt fler till att testa detta sätt att jobba på. Man kan dock förvänta sig att även denna arbetsmarknad kommer att professionaliseras och förbättras så att både frilansarna och kunderna kan räkna med högre kvalitet och färre mellanhänder.

Comments are closed.