Använd hashtag för att driva trafik till din sajt

0

Oavsett vad man håller på med inom webbdesign och sociala medier har man all nytta i världen av att veta hur hashtags fungerar och hur man kan använda dem för att marknadsföra sig själv eller någon produkt. Tyvärr har många dålig koll på den kraft det lilla tecknet som ser ut som en brädhög har och på vilket sätt man kan använda den för att få den önskade effekten. I det här inlägget ska vi gå igenom det viktigaste med symbolen och hur man använder den.

Det enklaste sättet att beskriva en hashtag är att den, förutsatt att den blir använd på rätt sätt- är en etikett som man kan använda för att sortera upp innehållet på sin sajt och berätta för sina läsare vad innehållet i de olika inläggen handlar om. Utan en eller ett par hashtags är det stor risk att bloggtexten, inlägget på Instagram eller tweeten blir intetsägande och drunknar i flödet på sökmotorerna. Genom att använda hashtags ger man innehållet en mening och sajten en struktur som underlättar för den som besöker hemsidan.

Hashtags kan ses som en ledsagare

Det fantastiska med en hashtag är att den kan se ut i princip hur som helst och användas i ett antal olika syften, till exempel för att söka jobb, leta upp artiklar om ett visst ämne, hitta kommentarer om ett tv-program eller en viss nyhetshändelse. Några exempel på hur det kan se ut:

  • Här hittar du nästa medarbetare!” #bytajobb #sokajobb #karriar
  • ”Kolla här vilket snyggt bord! Det här vill jag ha!” #design #matbord #diy
  • ”Stina Nilsson tog silver” #vm #seefeld #twittski #svtsport

Hashtagen ger innehållet en etikett som gör att den som söker på en viss händelse får upp allt som är märkt med hashtagen överst i sitt flöde samtidigt som läsaren får grepp om vilken händelse eller ämne som inlägget tar upp.  Varför ska man då använda hashtags? Det finns gäng med anledningar och några av dem kommer här:

  • För att skapa olika innehållskategorier och en struktur på bloggen
  • Tydliggöra det ämne som blogginlägget eller tweeten handlar om
  • För att markera och förstärka olika sorters känslor, till exempel humor, ironi eller ilska
  • Underlätta för de som följer och läser bloggen eller inläggen på sociala medier att hitta dig och dina texter och generera fler följare.

 

Det spelar ingen roll om du är på sociala medier och gör inlägg eller om du lägger upp ett inlägg på din blogg/hemsida, hashtagen skapas och ser ut på samma sätt oavsett. Du använder helt enkelt tecknet för en hashtag (#) och sedan skriver du det ord som du vill använda i direkt anslutning, inget mellanslag, till tecknet. Exempelvis #vmsilver.

Skapa unika hashtags för mer trafik


Det finns inga listor eller register över hashtags vilket gör att det finns mängder av dem. Men eftersom de fungerar likadant på såväl sociala medier som på bloggar gör de att det blir lättare att följa de ämnen som intresserar dig och det du skriver som intresserar dina läsare. En hashtags styrka ligger i att om man lyckas skapa en som är unik och knyter an till det som du skriver om, kan du få fler läsare att hitta till din sajt och på så sätt nå ut till fler. Ju fler som börjar använda din hashtag för att märka upp sitt textmaterial inom samma område desto bättre är det för din sajt.

Comments are closed.